Isoja sanoja, oikeita tekoja, aitoja asiakaslupauksia
Kirjoittaja: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä
Kirjoittaja: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä
18.4.2024
PeeÄssä on asettanut tavoitteekseen olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Valintoja ja keskeisiä toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi on pohdittu isolla joukolla, kun vuorovaikutteiseen keskusteluun on otettu mukaan PeeÄssän asiakasomistajat, koko henkilökunta sekä hallinnossa mukana olevat ihmiset.
– Parhaan Elämän Edelläkävijyydessä on kyse johtamisen ja kulttuurin muutoksesta, joka on alkanut pikkuhiljaa näkyä päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan asiakkaillemme ja työntekijöillemme eli meidän heimolle, joka tarkoittaa koko PeeÄssän ekosysteemiä. On neljä asiaa, joissa meidän on kertakaikkisen tärkeä onnistua. Johtamisen kehittäminen, merkityksellisyyden lisääminen omille osaajillemme, omistajahyödyn kasvattaminen sekä kasvu ja uudistuminen. Kun me onnistumme näissä, meillä on edellytykset saavuttaa Parhaan Elämän Edelläkävijyyden tavoitteet, jotka olemme heimolle asettaneet, toimitusjohtaja Mikko Junttila linjaa.
– Olemme vahva savolainen toimija, jonka tekemisillä on vaikutusta todella monen elämään. On hyvä miettiä nykyhetkeä ja tulevaa. Sitä, miten voimme vaikuttaa parhaalla mahdollisella tavalla ja tehdä yhdessä Savosta paremman paikka elää. Vahvistaa vahvuuksia. On paljon asioita, jotka ovat meidän omissa käsissämme, hän jatkaa.
Arvot toimivat lupauksina asiakasomistajille
TUNTEELLA, TOIMELIAASTI, YHDESSÄ ja YLPEÄSTI ovat PeeÄssän arvot, jotka toimivat tärkeinä arjen raamittajina henkilöstölle ja johtamisen keskeisinä välineinä Parhaan Elämän matkalla. Kun arvojen taakse ruvettiin kirjaamaan viime vuonna konkreettisia asioita ja toimintatapoja, päätettiin arvojen toimivan myös asiakaslupauksina. Tätä ajatusta vahvisti lähes 3 000 asiakasomistajilta saatua vastausta kysymykseen, mitä arvot merkitsevät ja mitä niiden toteuttamisen osalta osuuskaupalta odotetaan.
– Arvot kokivat sisällöllisen uudistuksen lisäksi myös merkityksellisyyden tasoloikan, kun niistä tuli meidän lupaukset asiakkaille ja koko heimolle, jolloin me toimme ne takahuoneesta etuovelle ja asiakastiloihin.
Arvojen ja lupausten liiton lanseeraus toteutettiin PeeÄssän kaikissa toimipaikoissa yhtä aikaa, samana päivänä viime lokakuussa. Niin arkena kuin juhlan keskelläkin asiakasomistajia palvellaan näiden arvojen mukaisesti.
Miten tämä näkyy asiakkaille?
Miten tämä näkyy asiakkaille?
Miten tämä näkyy asiakkaille?
Miten tämä näkyy asiakkaille?
Arvoteoista ja ilmaveiveistä palkitaan
PeeÄssän henkilökuntaa palkitaan eri tavoin arvojen mukaisesta toiminnasta ja tekemisestä, niin päivittäisenä arkipalautteena kuin arvokorteilla erityisen odotukset ylittävästä toiminnasta. Saavutuksia jaetaan niin sisäisen viestinnän kanavissa kuin sosiaalisessa mediassakin, työkavereita kannustaen ja onnistumisista yhdessä iloiten. Erinomaisista teoista työryhmät saavat neljännesvuosittain Inhimillisyyden ilmaveivi -kunniakirjan sekä Design by Paretskoin suunnitteleman ja veistämän Pikkukäsi-teoksen. Ilmaveivi-palkinto jaetaan työryhmille, jotka ovat onnistuneet parantamaan vuorovaikutustaan, vahvistaneet yhdessä tekemisen kulttuuriaan ja kehittäneet omaa osaamistaan.
22.5.2024 | Blogi
Omistajahyödyn monet ulottuvuudet2.5.2024 | PeeÄssä Tänään 01/2024
Keväinen tervehdys arvon asiakasomistajat