Isoja sanoja, oikeita tekoja, aitoja asiakaslupauksia

Kirjoittaja: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

18.4.2024

Oletko pannut merkille PeeÄssän toimipaikoissa asioidessasi julisteet, joissa on hashtageilla varustettuna neljä sanaa isoilla kirjaimilla: TUNTEELLA, TOIMELIAASTI, YHDESSÄ ja YLPEÄSTI? Mistä on oikein kyse?

PeeÄssä on asettanut tavoitteekseen olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Valintoja ja keskeisiä toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi on pohdittu isolla joukolla, kun vuorovaikutteiseen keskusteluun on otettu mukaan PeeÄssän asiakasomistajat, koko henkilökunta sekä hallinnossa mukana olevat ihmiset.

­– Parhaan Elämän Edelläkävijyydessä on kyse johtamisen ja kulttuurin muutoksesta, joka on alkanut pikkuhiljaa näkyä päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan asiakkaillemme ja työntekijöillemme eli meidän heimolle, joka tarkoittaa koko PeeÄssän ekosysteemiä. On neljä asiaa, joissa meidän on kertakaikkisen tärkeä onnistua. Johtamisen kehittäminen, merkityksellisyyden lisääminen omille osaajillemme, omistajahyödyn kasvattaminen sekä kasvu ja uudistuminen. Kun me onnistumme näissä, meillä on edellytykset saavuttaa Parhaan Elämän Edelläkävijyyden tavoitteet, jotka olemme heimolle asettaneet, toimitusjohtaja Mikko Junttila linjaa.

– Olemme vahva savolainen toimija, jonka tekemisillä on vaikutusta todella monen elämään. On hyvä miettiä nykyhetkeä ja tulevaa. Sitä, miten voimme vaikuttaa parhaalla mahdollisella tavalla ja tehdä yhdessä Savosta paremman paikka elää. Vahvistaa vahvuuksia. On paljon asioita, jotka ovat meidän omissa käsissämme, hän jatkaa.

Arvot toimivat lupauksina asiakasomistajille

TUNTEELLA, TOIMELIAASTI, YHDESSÄ ja YLPEÄSTI ovat PeeÄssän arvot, jotka toimivat tärkeinä arjen raamittajina henkilöstölle ja johtamisen keskeisinä välineinä Parhaan Elämän matkalla. Kun arvojen taakse ruvettiin kirjaamaan viime vuonna konkreettisia asioita ja toimintatapoja, päätettiin arvojen toimivan myös asiakaslupauksina. Tätä ajatusta vahvisti lähes 3 000 asiakasomistajilta saatua vastausta kysymykseen, mitä arvot merkitsevät ja mitä niiden toteuttamisen osalta osuuskaupalta odotetaan.

– Arvot kokivat sisällöllisen uudistuksen lisäksi myös merkityksellisyyden tasoloikan, kun niistä tuli meidän lupaukset asiakkaille ja koko heimolle, jolloin me toimme ne takahuoneesta etuovelle ja asiakastiloihin.

Arvojen ja lupausten liiton lanseeraus toteutettiin PeeÄssän kaikissa toimipaikoissa yhtä aikaa, samana päivänä viime lokakuussa. Niin arkena kuin juhlan keskelläkin asiakasomistajia palvellaan näiden arvojen mukaisesti.

Arvot avattuina – lupaukset asiakkaille

 #TUNTEELLA

  • Arvo korostaa asiakkaan kohtaamista, välittämistä, työn iloa ja halua kuulua yhteisöön. Luomme aitoa asiakasomistajakeskeisyyttä ja parannamme työantajakuvaa ihmislähtöisyydellä, rohkealla toiminnalla, säännöllisillä keskusteluilla ja virheiden turvallisella käsittelyllä. Meille ihminen on aina ensin, muu on toissijaista.

Miten tämä näkyy asiakkaille?

  • Ystävällisenä palveluna, jokaisella asiointikerralla. Kohtaamme asiakkaamme aina yksilöinä, positiivisella asenteella, iloisina ja innostuneina. Meillä on aina miellyttävää asioida ja haluamme, että kaikki asiakkaamme tuntevat itsensä tervetulleiksi ja arvostetuiksi omina itsenään. Huomioimme asiakkaidemme tarpeet, autamme ja palvelemme, ripeästi ja positiivisella asenteella.

 

#YLPEÄSTI

  • Arvo korostaa kannustamista, yhteenkuuluvuutta, innostusta ja positiivista, avointa viestintää. Olemme ylpeitä työpaikastamme, ja teemme väsymättä töitä parantaaksemme asiakaskokemusta ja edistääksemme vastuullista tekemistä. Nostamme ja palkitsemme onnistumisista, arvostamme jokaisen peeässäläisen työpanosta, panostamme hyvään johtamiseen ja pidämme huolta sujuvasta ja turvallisesta arjesta. Annamme hyvän kiertää.

Miten tämä näkyy asiakkaille?

  • Hyvänä asiakaspalveluna, laadukkaina valikoimina ja kilpailukykyisinä hintoina. Meillä on hyllyt täynnä tavaraa, meiltä saa tuoreita ja laadukkaita tuotteita, ja nostamme esiin paikallisia tuotteita. Vastuullisuus näkyy ekologisissa ja eettisissä toimintatavoissamme. Olemme innovatiivisia, ja tuomme asiakkaidemme ulottuville uusia palveluja rohkeasti. Arvostamme yhteisöllisyyttä ja haluamme pitää yllä jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaidemme kanssa valikoimistamme ja palveluistamme.

 

#TOIMELIAASTI

  • Arvo korostaa laadukasta, tehokasta ja ennakkoluulotonta toimintaa. Vahvistamme merkityksellisyyden tunnetta henkilökunnalle ja kehitämme osuuskaupastamme erinomaista työpaikkaa. Uskomme esimerkillä johtamiseen ja jatkuvaan parantamiseen, ratkaisukeskeisesti ja vastuuta kantaen. Opimme toisiltamme. Korostamme onnistumisia ja panostamme henkilöstömme ammatilliseen osaamiseen.

Miten tämä näkyy asiakkaille?

  • Pidämme kauppamme, ravintolamme, hotellimme ja liikennemyymälämme hyvässä kunnossa. Meillä on siistiä ja tuotteet ovat hyvin saatavilla. Olemme ripeitä ja tehokkaita, mutta emme koskaan ohita tilaisuutta kuunnella ja auttaa asiakkaitamme. Teemme työmme ammattimaisesti, tartumme toimeen, emmekä jätä asioita kesken. Saamme aikaan, reippaalla asenteella.

 

#YHDESSÄ

  • Arvo korostaa yhteistä päämäärää ja asiakaslähtöistä toimintaa alueen elinvoiman ylläpitämiseksi. Tavoitteenamme on tyytyväisten asiakkaiden, taloudellisesti hyvin toimeentulevan henkilöstön ja paikallisten toimijoiden menetyksen edistäminen sekä sujuvan arjen ja hyvien, luottamukseen perustuvien kumppanuussuhteiden luominen.

Miten tämä näkyy asiakkaille?

  • Henkilöstömme ystävällisyys, monipuoliset palvelut sekä kattava toimipaikkaverkosto ovat asioita, joista pidämme kiinni jatkossakin. Pidämme kirkkaana mielessämme, että tehtävämme on edullistaa asiakasomistajiemme elämää, auttaa arjessa ja olla mukana elämässä juhlan hetkellä. Työntekijöidemme hyväntuulisuus sekä työyhteisöjemme savolaisen lupsakka työilmapiiri ja yhteen hiileen puhaltaminen välittyy asiakkaillemme, ja tekee heidän päivästään paremman.

Arvoteoista ja ilmaveiveistä palkitaan

PeeÄssän henkilökuntaa palkitaan eri tavoin arvojen mukaisesta toiminnasta ja tekemisestä, niin päivittäisenä arkipalautteena kuin arvokorteilla erityisen odotukset ylittävästä toiminnasta. Saavutuksia jaetaan niin sisäisen viestinnän kanavissa kuin sosiaalisessa mediassakin, työkavereita kannustaen ja onnistumisista yhdessä iloiten. Erinomaisista teoista työryhmät saavat neljännesvuosittain Inhimillisyyden ilmaveivi -kunniakirjan sekä Design by Paretskoin suunnitteleman ja veistämän Pikkukäsi-teoksen. Ilmaveivi-palkinto jaetaan työryhmille, jotka ovat onnistuneet parantamaan vuorovaikutustaan, vahvistaneet yhdessä tekemisen kulttuuriaan ja kehittäneet omaa osaamistaan.