Omistajahyödyn monet ulottuvuudet

Kirjoittaja: S-market Suonenjoen marketpäällikkö Aapo Julkunen

22.5.2024

Suonenjoen S-marketin päällikkönä katson omistajahyötyä sekä työntekijöiden että asiakkaan näkökulmasta. Osuuskauppa PeeÄssän sääntömääräinen velvollisuus on tarjota taloudellista hyötyä meidän asiakasomistajillemme. Toimintamme on siis taattava asiakasomistajillemme taloudellinen hyöty siitä, että he asioivat meidän toimipaikoissamme. Oli se sitten päivittäistavarakauppaa, käyttötavarakauppaa, ravintoloita, polttoaineita, parturipalveluita tai jotain muita meidän tarjoamia palveluita.

Edullinen hinta on varsin konkreettinen asia, joka meidän kuuluu varmistaa. Meidän tulee olla edullisin vaihtoehto asiakasomistajille, ja toki muillekin asiakkaille. Asiakasomistajana varmistat kuukausittaiset Bonukset ja kerran vuodessa maksettavan ylijäämänpalautuksen.

Omistajahyötyä ovat myös arkea helpottavat sovellukset: S-mobiili ja ABC-mobiili. Sovellukset ovat koti monipuolisille kuponkieduille. Lisäksi ne pitävät sisällään monipuolisia omaan ostokäyttäytymisen ja ostosten seurantaan liittyviä ominaisuuksia. Toisin sanoen ilman asiakasomistajuutta ja S-etukorttia jää paljosta paitsi.

Omassa työssäni edullisen hinnan varmistaminen tarkoittaa riittävää kilpailijaseurantaa ja edullisimman ostoskorin varmistamista asiakkaillemme. Kilpailijaseurannassa verrataan kilpailijan hintoja omiimme. Seurannassa varmistumme omista onnistumisistamme ja ymmärrämme paremmin omat kehityskohteemme.

Viikko- ja kuukausitarjousten kohdalla varmistan yhdessä työryhmäni kanssa, että tavaraa tulee riittävästi, emmekä myy tyhjää. Kaikille suunnatut viikko- ja kuukausitarjoukset ovat hyvinkin merkityksellisiä etenkin, kun yleinen maailmanaika on taloudellisesti haastava.

Yhdessä työryhmäni kanssa pyrin varmistamaan omistajahyötyä luomalla tarpeisiin vetoavia kampanjoita. Nykyajassa on korostunut asiakkaiden tarve löytää helposti edulliset raaka-aineet, joista saa tehtyä hyvää ja ruokaisaa arkiruokaa.

Toisaalta juhlapyhinä ”arjen luksus” on tärkeää näkyä kampanjoissa. Omistajahyötyä lisäävän markkinoinnin täytyy ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet. Sen vuoksi kampanjoissamme näkyvät säännöllisesti lihankorvikkeet ja hedelmä- ja vihannesosaston tuotteet.

Miten sitten korostamme hintaa ja kampanjoita myymälässä? Kriittinen osa on tuotteiden esilletuonti erilaisten ja erikokoisten hintalappujen sekä näyttöjen avulla. Suurempi hintalappu nostaa tietyn tuotteen esille tuhansien muiden joukosta. Hintalapun tulisi mielellään olla myös kuvallinen, jotta se kiinnittäisi paremmin asiakkaidemme huomiota.

Somen merkitystä ei sovi unohtaa ja onkin olennaista, että omia kampanjoita nostetaan aktiivisesti siellä esille. Moni asiakas seuraa omaa lähikauppaansa somessa, vaikka kaikkia päivityksistä ei aina peukuttaisikaan. Pääasia on, että jäisimme mieleen. Myymälässä käytetään myös materiaaleja, joilla muistutellaan asiakkaita viikon tai kuukauden tarjouksista.

Omassa työssäni näkyy konkreettisena erilaiset, kuukausittain vaihtuvat, mobiilikupongit. Mobiilikupongeilla kannustetaan löytämään S-mobiilin omistajahyödyt. Henkilökohtaisesti pidän eniten arkea ja ihmisten taloutta aidosti hyödyttävistä kuponkieduista, kuten edullisesta kahvi- tai juustopaketista. Suonenjoella olen huomannut, että vetoavien tarjousten lisäksi pystymme tekemään vaikutuksen asiakkaisiin opastamalla S-mobiilin käyttöönotossa. Se jos joku, on odotukset ylittävää asiakaspalvelua.

Meillä Suonenjoen S-marketissa nähdään, että myös ylivoimaisen laadukas asiakaspalvelu voidaan nostaa omistajahyödyksi rahallisten hyötyjen rinnalle. Meillä asioidessaan asiakkaat tietävät saavansa parasta palvelua. Koen, että palvelukulttuurilla voidaan antaa asiakkaalle todellista lisäarvoa. Tunnelmaa ja fiilistä on kilpailijoiden vaikeaa kopioida.

Omistajahyödyn eteenpäin vieminen vaatii osansa meiltä kaikilta. Meidän kaupassamme se tarkoittaa niin konkreettisia etuja kuin positiivista ilmapiiriä ja fiilistä. Omistajahyödyt ovat osa Osuuskauppa PeeÄssän parhaan elämän matkaa. Päällikön roolissa kuljen samaa matkaa tiimini kanssa ja pystyn osaltani jakamaan keräämääni tietoa omistajahyödyistä. Kahden kesken käydyt keskustelut työntekijän kanssa ovat äärimmäisen tärkeä osa sujuvaa arkea ja antaa mahdollisuuden pohdiskella yhdessä omistajahyödyn erilaisia ulottuvuuksia.