Aloitin oman S-ryhmän urani huhtikuussa 2005, joten minulla on tulossa keväällä 20 vuotta vihreän kortin parissa. Olen aina sanonut, että missä ikinä olenkaan hommissa S-ryhmässä, varmistan, että teemme aina kaikkemme asiakasomistajien ja koko maakunnan paremman elämän mahdollistamiseksi, hyvällä fiiliksellä.
Kaikki lähtee kuuntelusta ja läsnäolosta. Näin ymmärrämme paremmin huomista ja olemme askelen edellä. Luomme selkeän tavoitteen ja asetamme riman korkealle. Rakennamme mittarit, varmistamme seurannan ja nostamme palautteenannon tärkeyden keskiöön. Luiston ladulle antaa yhteinen innostava päämäärä, tarina, joka sytyttää. Lopulta kaikki punnitaan asiakkaan palvelukokemuksessa ja aikaan saadussa hyödyssä omistajille.
S-ryhmän suositelluin asiakasomistajuus
Saimme hetki sitten tietää, että Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajat ovat halukkaita suosittelemaan S-etukorttia korkeimmalla tasolla S-ryhmässä. Tätä kuvaava mittari on S-etukortti NPS, joka oli ainoana Osuuskauppana tasolla 80. Tämä indikoi, että alueemme asiakasomistajuus on suositelluin jäsenyys S-ryhmässä.
Marraskuun aikana meni rikki 130000 asiakasomistajan rajapyykki. Nyt yli 90 % alueen talouksista ovat Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia. Kiitos kaikille asiakkaille luottamuksesta ja halusta keskittää ostoja omaan kauppaan. Tämän taustalla on useita tekijöitä, joista olen äärimmäisen ylpeä jokaisen peeässäläisen kanssa #yhdessä.
PeeÄssässä on sitoutuneet asiakasomistajat ja työntekijät
Minulle merkityksellistä työelämässä on luoda tarina, jonka mukana yksilöt voivat kasvaa yhdessä ja loistaa kuin tähdet. Yhteisellä tarinalla me nivomme yhteen yrityksen olemassaolon tarkoituksen, tavoitteet sekä arvot. Olimme laajalla joukolla kolme vuotta sitten luomassa PeeÄssän tarinaa parhaan elämän metsästyksestä, jossa löysimme ne valinnat sekä keskeiset toimenpiteet, mitkä ovat antaneet suunnan nyt kulkemallemme parhaan elämän matkalle.
Tavoitteemme on uudistua ja saada aikaan tason nosto johtamisessa ja merkityksellisyyden tunteessa, joka saa aikaan entisestään kehittyvän omistajahyödyn sekä kasvun. Keväällä minulla tulee täyteen kolme vuotta PeeÄssän kipparina ja kiteyttäisin yhden pääviestin: Osuuskauppa PeeÄssän vahvuus on sen sitoutuneessa henkilöstössä ja asiakasomistajissa.
Olemme tunnistaneet, että meidän henkilöstössämme on valtava määrä osaamista, sitoutumista ja asennetta, joka heijastuu niin asiakasomistajille kuin koko ekosysteemiin, jossa olemme mukana yhtenä keskeisenä toimijana antamassa kyytiä Pohjois-Savon ja koko Itä-Suomen vauhtipyörään.
Vuorovaikutus lisää ymmärrystä
Olemme oppineet, että kaikki yrityksen sisäinen keskustelu kahden välisistä kohtaamisista suurempiinkin foorumeihin vaikuttaa aina myös siihen, miten asiakas tai suuri yleisö sidosryhmineen kokee saamansa palvelun ja miten yritys koetaan olevan sanojensa mittainen kumppani.
Olemme tutkineet PeeÄssän mainetta T-Median toteuttaman Luottamus & Maine tutkimuksen myötä vuodesta 2016 lähtien ja saimme mittaushistorian korkeimman tuloksen tänä vuonna niin maineen kuin kestävyysnäkökulmienkin osalta, jossa mitataan PeeÄssän toimintaa mm. ympäristön, sosiaalisen ja hyvän hallintotavan näkökulmista. Tulokset ovat seurausta jokapäiväisestä hyvästä työstä #toimeliaasti.
Erityisen hyvän tuloksista tekee se, että olemme samanaikaisesti onnistuneet kehittämään tasapainoisesti toimintaamme näiden edellä mainittujen lisäksi myös suorituskyvyn, työyhteisön fiiliksen ja tuloksekkuudenkin kannalta. Vaikuttaisi siltä, että puheemme liitoista inhimillisyyden ja tuloksen välillä sekä arvojen ja lupausten välillä tuottavat tulosta.
Voidaksemme varmistaa pitkäjänteinen onnistuminen myös jatkossa toivomme saavamme lisättyä vuorovaikutusta jäsenistössä. Toivon mukaan olette huomanneet kaikissa toimipaikoissamme Palautteesi muokkaa huomista – toiminnan aloituksen. Antakaa meille syötteitä, ideoita ja palautteita, miten voimme toimintaamme kehittää tänään paremmin kuin eilen.
Palautteiden määrä on kasvanut kolmanneksella, joten asia on selvästi tärkeä. Palautteissa nousee esiin myös toimintaympäristön tuomat muutokset mm. yksityisen kulutuksen ostovoiman tuomista haasteista, joihin olemme pyrkineet tuomaan vastinetta lisäämällä edelleen panoksia edullisempaan ruokakoriin.
Tästä on hyvä jatkaa
Takana on useampi vuosi haastavia vuosia kuluttajien ostovoiman kannalta, mutta onneksemme nyt on ilmoilla orastavia positiivisempia näkymiä tulevissa vuosissa. Me peeässäläiset tähtäämme uuteen vuoteen yhteisen soinnin kautta kohti huipputiimiä, rohkeasti! Tehdään alkavasta vuodesta parempi!
Olkaa jokainen #ylpeästi peeässäläisiä, eli parhaan elämän edelläkävijöistä Savossa! Olemme saaneet paljon hyvää aikaan ja tulokset antavat positiivista signaalia siitä. Kiitos ennen kaikkea teille asiakasomistajille.
Hyvää joulua ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2025! Muistakaa jokainen pysähtyä hetkeksi kuuntelemaan ja olemaan läsnä. Kiitollisuus siitä mitä jo on ja armollisuus sitä kohtaa mitä et vielä ehtinyt tai saanut aikaan.
Mikko Junttila
Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja