Te toivoitte, me toteutimme

Kuopion Pitkälahdessa tänä vuonna toteutetussa S-marketin ja Prisma Raudan uudistuksessa palvelut ja valikoimat rakentuivat asiakasomistajien tarpeet ja toiveet huomioiden ja myyntidataa hyödyntäen.

19.12.2024

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

PeeÄssä kehittää palvelujaan asiakasomistajien tarpeet edellä. Pitkälahden S-marketin ja Prisma Raudan uudistetut palvelut ja valikoimat ovat rakentuneet asiakasomistajien palautteet ja toiveet huomioiden. Myös ostokäyttäytymisestä kertova myyntidata antoi tärkeää tietoa siitä, mitä alueen ihmiset haluavat kyseisistä kaupoista ostaa.

– Keskitämme kaikki mahdolliset ostokset PeeÄssään, mutta asiointimme on siirtynyt Prismasta pääosin Pitkälahteen. Täältä löytyy yhtä lailla kaikki mitä tarvitsemme, mutta vain 10 minuutin ajomatkan päästä kotoamme. Myymälä on nyt ihanan selkeä ja tilava, mutta edelleen kompaktin kokoinen.

– Täällä on huomattavasti aiempaa laajempi valikoima, esimerkkeinä vaikkapa alkoholittomat oluet sekä kasvisvaihtoehdot, jotka ovat hyvin esilläkin. Myös Ruokatori on todella hyvä ja laaja, ja sushipistettäkin on tullut testattua. Voi sanoa, että parasta palvelua.

Näin kommentoivat myymäläuudistuksen tuloksia viime kesän lopulla Pitkälahden S-marketissa asioineet Riikka Ulmanen ja Noomi Manninen. Vastaavaa palautetta on tullut myymäläuudistuksen valmistumisen jälkeen paljon.

– Meidän Ruokatori, sushipiste, salaattibaari ja toinen sisäänkäynti ovat hyviä esimerkkejä asiakkaiden toivomista asioista, jotka uudistuksen yhteydessä toteutettiin. Asiakaspalautteisiin vastattiin myös valikoimien kehittämisessä. Muun muassa hedelmä- ja vihannesosastolla luomutuotteiden osuutta kasvatettiin uudistuksessa huomattavasti, ja niiden myynti onkin ollut hienossa kasvussa, marketpäällikkö Laura Salminen kertoo.

– Luomuhedelmien ja -vihannesten valikoima kasvoi uudistuksemme myötä merkittävästi, koska sitä meiltä toivottiin, Laura Salminen kertoo.

Hän muistuttaa, että asiakkaat kertovat kaupalle tarpeistaan ja ostotavoistaan jokaisella kauppareissulla.

– Erityisesti valikoimien kehittämiseen saamme arvokasta tietoa myynti- ja asiakasdatasta. Tiedämme, ketkä meillä käyvät ostoksilla, mistä he tulevat, minkälaisissa talouksissa elävät ja mitä tuotteita he suosivat. Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin on tehty näiden tietojen perusteella profiloituja painotuksia, mikä näkyy erityisesti tuoretuotteissa. Myös paikalliset tuotteet ovat saaneet reilusti tilaa, Laura taustoittaa.

Monenlaisia toiveita

Palvelujen ja valikoimien kehittäminen ei tietenkään pääty uudistuksen valmistumiseen. Valikoima elää sesonkien, jaksovaihdosten sekä uusien ja poistuvien tuotteiden rytmissä, mutta myös asiakastoiveiden perusteella.

– Toiveita tulee asiakkailta suullisesti suoraan henkilökunnalle sekä sähköisiä reittejä pitkin S-kanavan ja S-mobiilin kautta.

Toiveiden perusteella on muun muassa lisätty tiettyjä juomia kylmäsäilytykseen, tuotu istuinpenkkejä myymälän sisälle, hankittu lapsiperheille paloauto- ja prinsessakärryt sekä selkeytetty parkkipaikalla invapaikkojen merkintöjä. Lista venyy varsin pitkäksi, kun mukaan lasketaan tuotetoiveet.

– sinuntoive.fi-palvelun kautta toiveita tulee päivittäin. Kaikkia emme voi toteuttaa, koska yhden tuotteen lisääminen hyllyyn tarkoittaa sitä, että toiselta tuotteelta joudutaan ottamaan tilaa pois. Mutta jos kyse on tuotteesta, jolle ei valikoimistamme vastaavaa löydy, tottahan toki se lisätään hyllylle. Mikäli menekkiä riittää, tuote saa pysyvän paikan.

Eveliina Sormunen ja Veera Holopainen kantavat S-marketiin asiakastoiveen perusteella hankittua penkkiä, jossa voi lepuuttaa jalkoja ostosreissun lomassa.

Asiakkaidensa näköinen rautakauppa

Prisma Raudan puolellakin asiakkaat ohjasivat uudistuksen toteutusta.

– Meillä on nyt todellakin asiakkaiden toiveiden mukaisesti toteutettu rautakauppa. Selvitimme ennakkoon hyvin tarkkaan, mitkä tuoteryhmät ovat asiakkaillemme tärkeimpiä ja rakensimme valikoimat ja esillepanot sen mukaisiksi. Aiemmin saimme palautetta siitä, että tuotteita oli ajoittain vaikea löytää. Nyt saamme todella paljon palautetta siitä, miten helposti asiointi sujuu, kun tavarat ovat esillä selkeästi tuoteryhmittäin ja palvelupiste löytyy kaiken keskeltä. Kasvatimme myös hyllyvälejä, jotta liikkuminen myymälässä on sujuvaa, myymäläpäällikkö Kari Hartikainen kuvailee.

Hän sanoo Prisma Raudan henkilökunnan katsovan kohti uutta vuotta luottavaisin mielin.

– Meillä on todella ammattitaitoinen, asiansa osaava porukka, joka palvelee asiakkaat henkilökohtaisesti alusta loppuun. Yleiseen taloustilanteeseen meillä on mennyt uudistuksen valmistuttua hienosti. Olemme päässeet kasvu-uralle, Kari kertoo.

Kaisu Hintikka, Janne Lempinen, Kari Hartikainen ja Janne Huupponen palvelevat asiakkaita Kuopion Prisma Raudassa.