Valoisuus tullut osaksi arkea

Juankosken S-marketin päällikkö Marko Rytkönen, apulaispäällikkö Mari Haatanen ja myyjä Axel Tolonen pohtivat, miten PeeÄssän viisi strategista peruspilaria näkyvät heidän arjessaan.

19.12.2024

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie

– Valoisuus on tullut osaksi arkeamme, niin henkisesti kuin fyysisestikin, Axel Tolonen kuvailee työryhmänsä nykymenoa.

Ihmiselle haluttavin työnantaja

MARKO: Meillä, kuten yleensäkin palvelualalla, kaikki lähtee ihmisistä, heidän asenteistaan, työmotivaatiostaan ja -hyvinvoinnistaan sekä osaamisestaan. Omassa työryhmässäni työmotivaatio ja yleensäkin henkilöstökokemus on parantunut kohisten viime aikoina. Meidän porukassa on myös tavattoman paljon ammattitaitoa, joten on helppo jakaa vastuuta ja luottaa siihen, että hommat tulevat tehdyiksi.

MARI: Meillä jokainen ymmärtää, kuinka arvokasta työtä teemme. S-marketillamme on valtava merkitys paikallisille ihmisille, koska olemme Juankosken ainoa ruokakauppa. On kiva tulla töihin, kun tietää, miten paljon omalla työllä on vaikutusta asiakkaidemme arjen sujuvuuteen.

MARKO: Tuo fiilis on todella tärkeä. Itse koen onnistuneeni omassa työssäni esihenkilönä, jos porukka tulee hymyillen töihin päivää ilolla odottaen, ja myös lähtee hymyillen pois töistä, koska hommat on saatu kunnialla maaliin. Työtyytyväisyyteen olemme panostaneet viime aikoina monella tavalla. Olemme muun muassa parantaneet sisäistä viestintäämme ja alkaneet puhua enemmän ja avoimemmin keskenämme. Käyn lisäksi säännöllisin väliajoin jokaisen työntekijän kanssa kahdenkeskisen keskustelun, jossa jutellaan luottamuksella kunkin työhön ja elämäntilanteeseen liittyvistä asioista. Meidät on palkittukin PeeÄssän sisällä vuorovaikutuksen kehittämisestä.

AXEL: Kehitys- ja Face to face -keskustelut ovat antoisia. Tykkään siitä, että hiljaisemmatkin työntekijät saavat äänensä kuuluviin ja päällikkö on aidosti kiinnostunut siitä, miten työntekijöillä menee.

MARI: Minun tyytyväisyyteeni vaikuttaa moni muukin asia, esimerkiksi se, että työvuorosuunnittelussa otetaan jokaisen toiveet todella hyvin huomioon. Olen ollut peeässäläinen 26 vuotta, enkä ole muualle kaivannut. Työn luonne on muuttunut valtavasti, erityisesti viime vuosina teknolgian ja digitalisaation myötä. Koko ajan on saanut oppia uutta, mikä on pitänyt työn mielenkiintoisena.

Juankosken S-marketin myyjä Axel Tolonen päällikkö Marko Rytkönen ja apulaispäällikkö Mari Haatanen
Omistajalle paras kumppani

MARI: On helppo olla paikallisille ihmisille paras ruokakauppa, kun on myös ainoa ruokakauppa. Mutta uskon, tai ennemminkin tiedän, että olisimme paras, vaikka meillä olisi kirittäjiäkin. Kyllähän PeeÄssän kaupat pärjäävät hienosti sielläkin, missä tarjontaa on yllin kyllin. Meidän myymälät ovat siistejä ja selkeitä, ja siksi niissä on helppo asioida.

MARKO: Juuri näin. Mehän olemme täällä nimenomaan asiakkaita, ja ennen kaikkea omia asiakasomistajiamme varten. Palveluja kehitetään heidän tarpeisiinsa, niin kaupungissa kuin maaseudullakin. Mainio esimerkki on vaikkapa S-Biili, joka tuo pankkipalvelut maaseudulle säännöllisin väliajoin. Kun muut pankit lopettavat palvelujaan, osuuskauppa tuo ne ihmisten luokse.

AXEL: Olemme saaneet asiakasomistajiltamme paljon positiivista palautetta S-Biilin ohella puolitoista vuotta sitten täysivaltaisesti uudistuneesta myymälästä. Näyttää siltä, että ihmiset ovat uudistuksemme jälkeen vähentäneet ruokakauppa-asiointiaan muualla ja käyttäneet enemmän oman kylän palveluja, koska meillä on näkynyt paljon uusia kasvoja asiakkaiden joukossa.

MARKO: Kun palveluja alkaa käyttää, asiakasomistajuuden idea konkretisoituu. Kaiken kaikkiaan asiakasomistajien määrä on PeeÄssässä ollut kovassa kasvussa, koska omistajahyöty on niin merkittävä.

MARI: Parhaaseen kumppanuuteen kuuluu tietysti myös jatkuva vuoropuhelu asiakasomistajien kanssa sekä palvelujen kehittäminen heidän tarpeisiinsa vastaten. Muun muassa valikoimatoiveita meille tulee sinuntoive.fi-sivuston kautta joka viikko kymmeniä, ja ison osan niistä pystymme toteuttamaan.

Axel Tolonen näkee, että kehitys on ollut parin viime vuoden aikana todella positiivista, katsoo sitä mistä näkövinkkelistä tahansa.
Asiakkaalle merkityksellisin kohtaaja

AXEL: Päivittäiset kohtaamiset asiakkaidemme kanssa ovat merkityksellisiä. Näin voi päätellä palautteista, joissa kehutaan meidän hyväntuulisuutta. Etenkin yksin asuville ikäihmisille kaupassa käynti voi olla päivän ainoa sosiaalinen tapahtuma, joten muutaman sanan vaihtamiseen on meiltä löydyttävä aina aikaa.

MARI: Näinhän se on. Paljon jutellaan ihmisten kanssa, ilot ja surut ja kuulumiset. Meillä asioivat vapaa-ajan asukkaat sanovat, että täällä kohtaamiset ovat persoonallisempia ja ilahduttavampia kuin kaupungissa, jossa ihmiset ovat tietyllä tavalla kasvottomia, vaikka päivää sanottaisiinkin.

AXEL: Itse koen saavani asiakaspalvelutyöstä paljon myös itselleni. Tässä oppii tärkeitä taitoja, kuten tulemaan juttuun erilaisten ihmisten kanssa ja toimimaan erilaisissa tilanteissa. Jokainen asiakaskohtaaminen on omanlaisensa, mutta aina yhtä tärkeä.

Kasvava ja uudistuva menestyjä

MARKO: PeeÄssän marketeista olimme viime vuonna kolmanneksi paras myynnin kehittäjä, kasvun noustessa kaksinumeroiseen lukemaan. Tästä saavutuksesta kiitos kuuluu sekä asiakkaillemme että henkilökunnallemme.

MARI: Myynnin kasvun myötä myös tavaramäärät ovat kasvaneet todella paljon. Onneksi myymälän uudistuksessa panostettiin myös toimivampiin varastotiloihin. Työskentely on helpottunut merkittävästi, kun kuormat mahtuvat sisään ilman monimutkaista järjestelyoperaatiota.

AXEL: Kehitys on ollut parin viime vuoden aikana todella positiivista, katsoo sitä mistä näkövinkkelistä tahansa. Kiteyttäen voisi sanoa, että valoisuus on tullut osaksi arkeamme, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Alueen rohkea edelläkävijä

MARKO: Pohjoissavolaisten ihmisten omistamalle PeeÄssälle on luontaista toimia vastuullisesti kaikessa tekemisissään, alueemme ja sen ihmisten yhteisen hyvän eteen. Jonkun on uskottava tulevaisuuteen, otettava vetovastuuta ja näytettävä esimerkkiä siitä, miten rakennetaan pohjoissavolaista parasta elämää ja ylivertaista savolaista palvelua – sellaista, mitä meiltä Juankosken S-marketista saa joka päivä.